پدیده محسن نامجو

اگر اشتباه نکنم تابستان 83 در شب شعر طنز حوزه هنری (حلقه رندان) اولین بار صدای او را شنیدم ترانه ای خواند مربوط به دهه 60 از دفترچه بسیج تا پشت مو بابابزرگ نل درش کار شده بود.

 با سه تار می زد تک خوانی کرد و رفت بعد ها گفتند که او محسن نامجوست و  ترانه هایش مجوز دریافت نکرده. این را هم شنیدم که که آهنگ "بگو بگو" یش در مسابقه آهنگ های راک زیرزمینی دوم شده تا اینکه در پاییز پارسال در یک سفر به جاده دو هزار بهجو یکی از دوستان آنقدر آهنگ "ای ساربان" او را در سفر پخش کرد که همه در مسافرت از بر شدیم و اندکی بعد سه تا از آلبوم هایش بینمان پخش شد و محسن نامجو دیگر اپیدمی شده بود به هر کس که تلفن می کردی صدای آهنگی از او پس زمینه صدای مکالمات بود.

بلعکس همه کسانی که در وب دیدم از آهنک های راک و بلوز او تعریف می کردند من بیشتر از آهنگ های آلبوم "دماوند" لذت بردم "یادگار خون سرو" که بر اساس شعری از ه.ا سایه (هوشنگ ابتهاج ) ساخته شده را بیشتر می پسندم و آهنگ هایی چون "چونست حال بستان" با درخش این قطعه << مرحم بدست و مارا مجروح می گذاری>> که نمی دانم شعرش از کیست. یا آهنگ "شیرینم" .

ولی بدون شک راز موفقیت او تسلطش بر موسیقی سنتی و به خصوص خراسان است...

به تازگی هم متوجه شدم پستچی فیلم "چند کیلو خرما برای مراسم تدفین" "سامان سالور" هم که پارسال در جشنواره فجر اکران شد او بوده جالبه!

 

 

دیروز در You Tube   کلیپ "زلف بر باد" را دیم که " زهرا امیر ابراهیمی  " به زیبایی در آن بازی کرده و لذت بردم از این انتخاب که لازم بود بعد از آن جریان را این هنرپیشه استفاده شده بود تا سنگینی حال و هوای آن جریان کمتر شود.

 

 

پ.ن: دانلود کلیپ از سایت tehranavenue  ( باید برای دیدن آن Divx Player  هم داشته باشید.)

پ.ن: مصاحبه همشهری با محسن نامجو

پ.ن: مصاحبه حیات نو با محسن نامجو

پ.ن: مطلب خوابگرد درباره محسن نامجو

پ.ن: مطلب BBC در مورد محسن نامجو